reklama

A1 - InterRail Pass- vlakom po Európe - 2014 - rady ako na to

Nasledujúci text je prvou časťou článkov o cestovaní vlakom po Európe. Píšem v ňom iba o InterRail lístku. Tieto články budú zhrnutím mojich osobných zážitkov, postrehov a skúseností, ktoré som počas cestovania s InterRail lístkom v októbri 2014 nazbierala.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Pre napísanie tohto článku som sa rozhodla z dlhej chvíle sedenia vo vlaku, aby som si písaním spríjemnila a skrátila niekedy až nekonečnú cestu (ako bola napr. tá 7 hodinová z Frankfurtu do Viedne). Rovnako som chcela spísať svoje zážitky a rozhodla som sa ich napísať takou formou, aby som poradila prípadným ďalším záujemcom cestovania vlakom po Európe. Informácie, ktoré sprostredkúvam mám buď naštudované, alebo som ich získala od mojich miestnych kamarátov, či iných ľudí, ktorých som počas cesty stretla.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako si vybrať InterRail Pass?

Na stránke http://www.interrail.eu/interrail-passes je všetko veľmi dobre vysvetlené. Bohužiaľ stránka nie je po slovensky. Tu je stručné vysvetlenie:

Existuje lístok do 30 krajín Európy (InterRail Global Pass) alebo lístok do 1 krajiny Európy (InterRail One Country Pass). Odporúčam si v prvom rade uvedomiť, aké mám finančné možnosti a koľko mám voľna. Ak sú tieto 2 body relatívne neobmedzené a ste dobrodruh, odporúčam mesačný neobmedzený lístok. Vrámci toho mesiaca budete môcť cestovať koľko chcete po 30 krajinách Európy. Okrem: Albánska, Kosova (zvyšok Srbska áno), Moldavska, Ukrajiny a Bieloruska (ak ich považujete za Európske krajiny) a Litvy, Lotyšska, Estónska a samozrejme Islandu. Pozor, lístok neplatí na Slovensku! Tak je to pre každého, že v krajine jeho pôvodu mu neplatí. Preto si nezabudnite kúpiť lístok odkiaľ zo Slovenska cestujete do prvej zastávky po hranici.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Konkrétne typy lístku do 30 krajín Európy: Dospelý (od 26 do 59 rokov vrátane): 5 dní vrámci 10 dní za 281 eur, 10 dní vrámci 22 dní za 399 eur, 15 dňový za 442 eur, 22 dňový za 517 eur, mesačný za 668 eur. Deti od 4 – 11 rokov, mladý do 25 rokov vrátane, seniori od 60 rokov majú lístky lacnejšie. 1. trieda je drahšia.

Ja som si vybrala 22 dňový nepretržitý lístok (s jesennou akciou vtedy stál 439 eur). V pláne som mala cestovať vlakom 16 dní z tých 22 dní, a to po Francúzsku, Belgicku, Holandsku a Nemecku. Nakoniec som cestovala 15 dní a do Nemecka som sa kvôli štrajkom železníc ani nedostala. Celkovo som vlak použila 48-krát, takže sa mi kúpa lístku určite vyplatila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inak pre tých, ktorí neplánujú navštíviť všetkých 30 krajín, ale napr. len 3, sa možno viac oplatí kúpiť samostatné lístky pre tieto krajiny. Ceny sú pri každej krajine iné. Jednoducho si to treba spočítať, resp. poprosiť pracovníčku na Bratislavskej hlavnej vlakovej stanici v zákazníckom centre.

Kde sa dá kúpiť?

Bratislavská hlavná vlaková stanica - oddelenie pre zákazníkov, oproti Regiojet predajni lístkov.

Ako funguje?

Pri zakúpení dostanete lístok ( InterRail Global Pass/InterRail One Country Pass), ktorý je pripevnený k tzv. Cestovnému kalendáru (Travel Report details), malú brožúrku InterRail Pass prů vodce 2014 a peknú mapu Európy InterRail Map 2014 ( http://www.interrail.eu/plan-your-trip/interrail-railway-map )

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je dôležité, aby lístok zostal počas celej cesty pripevnený k Cestovnému kalendáru, inak je neplatný. Odporúčam si lístok dať ešte do jedného obalu, aby sa Vám nezničil. Ak sa Vám odpojí, nepanikárte, len si ho dajte znova zoštiknúť.

V InterRail Pass prů vodcovi 2014 je v jednotlivých krokoch najlepšie vysvetlené, ako ho používať. Nájdete v ňom aj informácie o aplikácii InterRail Rail Planner, info o typoch vlakov, ďalšie praktické informácie a podmienky použitia InterRail Pass. V skratke ide o to, aby ste si predtým ako nastúpite do vlaku vyplnili Cestovný kalendár (dátum, čas odchodu, odkiaľ kam idete, a či je to vlak, autobus, alebo loď.)

Áno, InterRail Pass platí aj pre niektoré autobusy a lode. Pre ktoré spoločnosti to platí, si treba zistiť na internete, cez Rail Planner App, alebo sa opýtať kompetentných v zákazníckom centre. Ja som používala iba vlaky. Pozor, InterRail Pass nemusí platiť pre všetky vlakové spoločnosti! Avšak s týmto som nikdy nemala problém.

Pri kontrole sa treba preukázať lístkom a občianskym preukazom alebo pasom, podľa toho, čo ste uviedli pri kúpe lístku (OP mi skontrolovali iba raz). Kontroly sú od krajiny ku krajine, alebo aj od náhody viac, či menej dôkladné.

Čo je to Rail Planner App?

Kvôli tomuto môjmu výletu, som si kúpila smartphone. Myslím to vážne. :) Doteraz som sa bez neho viac-menej zaobišla. Kúpila som si ho najmä kvôli wifi a Rail Planner App ( http://www.interrail.eu/plan-your-trip/rail-planner-app ), oba pomocníci sú na cestách esenciálny. Rail Planner App je vynikajúca aplikácia, pretože vám promptne vyhľadá hocijaké vlakové spojenia v rámci Európy. Jednoznačne odporúčam. Funguje aj keď nemáte prístup na internet! Preto pochopiteľne neukazuje meškania vlakov alebo štrajky spoločností. Aktualizuje sa každý mesiac. Je bezplatná. Jediné, čo by som jej vyčítala, je že neukazuje konečnú zastávku vlakového spojenia. 

Ako funguje rezervácia vlakov?

Niektoré vlaky si treba rezervovať na zákazníkom centre na stanici, pretože je to povinné. Vtedy je v aplikácií Rail Planner App napísané veľké tlačené R. Rezervácie stoja väčšinou 2-3 eur-á, ale stretla som sa aj s 9 eur-ovou z Lille do Bruselu.Tieto poplatky v InterRail lístku nie sú započítané! Potom sú také vlaky, ktoré si môžete rezervovať, ak chcete mať istotu miesta. No a pre niektoré vlaky rezervácie nie sú vôbec k dispozícii.

Po 22 dňoch cestovania vlakmi môžem spokojne vyhlásiť, že sa poplatkom za rezervácie dá takmer vždy vyhnúť. Nedá sa len v tom prípade, ak cestujete na dlhé vzdialenosti rýchlovlakmi a pritom ich musíte zopár vystriedať, aby ste ešte v ten istý deň dorazili do cieľa Vašej cesty. Vtedy si ich musíte povinne rezervovať, lebo potrebujete určité presné vlaky, ktoré na seba nadväzujú. Plus nie je sranda cestovať pár hodín a medzi tým dlho čakať na stanici. Ale inak sa tým rezerváciám dá vyhnúť, tak že si v aplikácii vyhľadáte viaceré možnosti a hľadáte tie bez povinnej rezervácie (bez značky R). Avšak vtedy môže ísť o miestne pomalšie vlaky, budete musieť prestupovať alebo pôjdete obklukou.

Dve rady na záver:

Keď cestujete vo vlaku treba si občas všímať, čo sa deje okolo vás. Prečo stojíte, meškanie atď. aby ste si stihli vytvoriť náhradný plán.

Tiež pozor, do ktorej časti vlaku nastúpite, pretože nástupište napr. 4a ide do bla bla ale časť vlaku 4b ide iba do bla a po čase cesty ho odpoja.

Šťastnú cestu!

Obrázok blogu
Martina Štrbáková

Martina Štrbáková

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Your life is a book.Don´t jump to the end to see if it´s worth it.JUST ENJOY LIFE.And fill those pages with beautiful memories. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu